Dubai! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Stefan Pol - WaarBenJij.nu Dubai! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Stefan Pol - WaarBenJij.nu

Dubai!

Door: Stefan

Blijf op de hoogte en volg Stefan

26 Juni 2010 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Hier zit ik dan, in het machtig indrukwekkende Dubai!

Dit is ongeveer de eerste week in heel mijn vakantie die ik compleet van te voren geplanned heb, want er is hier zo ontzettend veel te doen en te zien en te beleven en ik heb relatief zo weinig tijd.
Daarom ook voor het eerst dat ik echt per dag schrijf :-)


Dag 1, Dinsdag

Na een 16 uur durende vlucht (inclusief een tankstop in Singapore) landde ik dan op Dubai Airport.
Niet aan de terminal zelf, maar we moesten met een bus daarheen vervoerd worden.
Dit was het eerste moment waar ik de zinderende vochtige hitte van de Emiraten ervaarde.
42 graden, windje erbij, voelde alsof je door een gigantische fohn liep!
Aangekomen in de terminal was het tijd om m'n tas van de band af te halen na een check van de douane.

Bij de douane moest ik m'n hele tas gaan uitpakken en laten zien wat ik bij me had.
De jongen die dat deed was enorm geinteresseerd in de zakjes thee die ik mee had genomen (stom natuurlijk, had het kunnen weten).
Na een paar minuten was het uiteindelijk toch goed en mocht ik doorlopen! Phew!

Na mijn tas opgepikt te hebben was het tijd om een taxi te zoeken en mijn weg naar m'n hotel te vinden.
Ik was amper in de terminal en er vroeg iemand of ik een taxi nodig had.
Weer dom natuurlijk, ik zei ja.
Eenmaal bij z'n auto aangekomen bleek het (volgens mij) geen officiele taxi te zijn. Hij had geen taxi bordje op, en geen meter in z'n auto.
Het reisje van zo'n 20 minuten heeft me zo'n 40 euro gekocht, terwijl een gewone taxi waarschijnlijk nog niet eens de helft zou hebben gekost.
AFGEZET!

Maargoed, ik was wel bij m'n hotel aangekomen!

Tijdens het inchecken bleek dat de kamer die ik orgineel geboekt zou hebben niet beschikbaar, dus kreeg ik een ietsje grotere kamer voor hetzelfde geld!
Op de 51ste etage!
Het uitzicht is dus super, ware het niet dat ik net aan de verkeerde kant van het hotel zit, en dus niet richting de zee of de andere hoge gebouwen kijk, maar mooi richting de woestijn.
Desondanks heel gaaf!

Nou was het tijd om langzaamaan de stad te gaan ontdekken, beginnend met de Burj Khalifa (hoogste toren ter wereld) en de Dubai Mall (grootste shopping mall ter wereld).
Dit zou zo'n 10 tot 15 minuten lopen vanaf het hotel zijn.
Na een goed half uur lopen in zo'n 42 graden, en al ruim anderhalve liter water te hebben gedronken en zwetend als een otter was ik eindelijk bij de muren van de Dubai Mall aangekomen.
Volgende probleem, binnen komen. Ik kon echt nergens een ingang vinden.
Uiteindelijk na een beetje rondvragen via de parkeergarage via via een ingang gevonden.
Ondertussen was ik al ruim 45 minuten tot een uur buiten, en was compleet zeiknat van het zweet (bah!).
Toen ik naar binnen stapte ging ik bijna knock-out. Het verschil van 42 graden naar zo'n 20-22 graden is echt shocking.
Ook kan dit niet echt goed voor je gezondheid zijn, want je koelt echt te goed af als je al helemaal bezweet bent.
Maargoed, eerste missie: kaartje scoren om de Burj Khalifa in te gaan.
Deze moet je 1 dag van tevoren kopen.

Na dit kaartje gescored te hebben was het tijd om het gigantische complex van de Dubai Mall te gaan ontdekken.
1 miljoen vierkante meter oppervlak met 1200+ shops!!

Na hier een lange tijd te hebben rondgehangen (de Gold Souk is gaaf om te zien! Alles glinsterd om je heen!) was het tijd voor het avondeten. Ik was niet zo hongerig, dus heb het simpel en vrij goedkoop gehouden.

Tijd om mijn weg terug te vinden richting hotel. Wederom een hele opgave!


Dag 2, woensdag

De avond ervoor had ik een formuliertje ingevuld voor een ontbijt.
Rond een uurtje of 8 werd dit aan mijn kamerdeur afgeleverd en ik stond perplex!
Echt super luxe en veel! (mocht ook wel voor wat ik ervoor betaalde, haha)
Het heeft me ruim 45 minuten gekost om dit weg te werken, en ik voelde me echt tonnetje rond.

De ochtend heb ik rustig aan gedaan. Beetje uitbuiken zeg maar.
En dan rond 11 uur moest ik aan de voet van de Burj Khalifa zijn voor mijn tour door de toren.
De tour (naja, de weg richting de lift) was doorspekt met informatie en plaatjes over de Burj.
Daarna ging het echte werk beginnen! De lift!
124 verdiepingen omhoog in echt recordtempo, en daar een fantastisch 360 graden uitzicht hebben over Dubai!
Na een hele tijd op 500-600 meter hoogte te hebben gehangen met een grote grijns op m'n "wauw"-gezicht was het tijd om dezelfde lift weer met recordtempo naar beneden te pakken.
Beneden aangekomen kregen we het bouwproces van de Burj te zien, en nog een hele hoop meer informatie.
Ontzettend indrukwekkende ervaring!

Nu had ik nog de hele middag waarin in geen vaste plannen had. Dus ik besloot de andere kant van Dubai op te zoeken.
In de Lonely Planet had ik wat zien staan over Hindi Lane, wat blijkbaar een must-see is.
Na wederom een lange wandeling in de hitte dacht ik aangekomen te zijn in het straatje.
Helaas niet, ik was beland in een straatje met allerlei "I Love Dubai" shirt winkeltjes, en de verkopers vielen me met meerderen tegelijk aan om hun waren te kopen.
Ik voelde me hier veruit niet op m'n gemak, en vond het naar om al die verkopers van me "af te slaan"!

Zo snel mogelijk de straat uit gegaan op zoek naar eten, want 't was ondertussen alweer een uur of 3, en ik had nog geen lunch gehad.
Uiteindelijk in een of ander dodgy restaurantje beland waar ik een super goedkope hamburger voorgeschoteld kreeg! Het was nog behoorlijk te eten ook!

Hierna was het tijd om weer terug te wandelen, en me klaar te maken voor m'n avondeten op een boot.
Dit viel een beetje tegen, aangezien ik de enige was die 'alleen' was, en ik helaas dus een beetje in een verdomhoekje geplaatst werd.
Buiten dat was het eten lekker, en vrij goedkoop, dus vooruit.


Dag 3, donderdag

Deze dag ging ik een City Tour doen.
Er zijn 2 hop-on, hop-off buslijnen door Dubai.
Mijn plan was om te beginnen bij de Jumeira Moskee. Om 10 uur gaven ze hier een tour, en het leek mij wel leerzaam en leuk om hier bij te zijn.
Omdat ik een korte broek aanhad, en blote benen in een moskee not done zijn moest ik een soort jurk aan.
Dit leek mij vrij vreemd, maar gelukkig de helft van de mannen die er waren hadden er 1tje aan, dus viel ik niet zo op.
Na deze leuke islamitische ervaring was het tijd om richting Palm Jumeira te gaan, je weet wel, het palmeiland.
Hier ging ik van het waterpark van het Atlantis Hotel genieten voor een paar uurtjes.
Het zwemgebeuren zelf viel erg tegen.
Het water was nergens dieper dan ongeveer 1 meter. Maar de glijbanen waren awesome!
1tje ging bijna recht naar beneden vanaf een meter of 25 hoog, dus de snelheid die je daar opbouwde was vrij hoog!
Een andere eindigde in een tunnel in een aquarium, dus je gleed tussen de haaien en de roggen en dergelijk, en nog een paar andere, iets minder interessante banen.
na zo'n 3 uur hier te hebben vertoefd ging ik weer terug naar mijn bus.

De volgende en laatste stop (wegens tijdgebrek) voor mij was helemaal aan de andere kant van Dubai.
Hier ben ik in een shopping mall beland.
Hier heb ik prijscheck gedaan op een horloge dat ik in de Dubai Mall gezien had wat mij erg aansprak. In de Dubai Mall bleek deze goedkoper te zijn. Dus de eerstvolgende trein richting Dubai Mall gepakt om mijn horloge te bemachtigen. (rip uit mijn lijf, echt!)

Op de weg terug naar mijn hotel (Ik word goed in deze wandeling! 20 minuten!) gestopt bij Johnny Rocket. Een of ander Amerikaans hamburger tentje.
Hier heb ik echt de duurste maar lekkerste hamburger OOIT voorgeschoteld gekregen!
Na deze hamburger was het alweer een uurtje of 10, en was het tijd om te slapen.

Dag 4, vrijdag

Deze dag begon heel erg goed (not!).
Ik had een duiktocht geboekt naar de Parelbedden van Dubai.
De persoon die dit organiseerde zou de dag ervoor gaan kijken hoe de omstandigheden waren, en mij hierover berichten.
De dag ervoor had ik geen bericht gehad, dus ik ging er vanuit dat er toch wel IETS door zou gaan.
Om 6.30 uur in de ochtend na een taxiritje en een zoektocht aangekomen bij het duikcentrum, om daar uit te vinden dat het kantoortje gesloten is.
Na een telefoontje met (een ontzettend slaperig klinkende) de eigenaar bleek dat de omstandigheden slecht waren vanwege de zandstorm die de afgelopen dag heerste.
Teleurgesteld richting het station gelopen om mijn trein richting hotel te pakken, om daar uit te vinden dat het vrijdag is, en de treinen pas om 14.30 gaan rijden (don't ask why!).

Nog ietsje teleurgestelder een taxi gepakt, om terug aangekomen in het hotel (voor 7 uur nog, haha) weer onder de wol te kruipen voor een paar uurtjes.

Rond 12 uur ben ik wederom naar de Dubai Mall gelopen om dan maar een duik in het aquarium te boeken.
Die avond om 7 uur was ik aan de beurt.
In de tussentijd heb ik me bij het zwembad van het hotel vermaakt door beetje te zwemmen, en van het warme zonnetje te genieten.

De duik die ik die avond voorgeschoteld kreeg was ongelovelijk.
De hoeveelheid stingrays en haaien die om je heen zwemmen is ongelovelijk.
Ook super gaaf dat er een hele school "kleine" gele vissen (zo'n 10-15 cm) om je hoofd heen gaan zwemmen, en aan je gaan sabbelen.
Niet te vergeten de honderden mensen die aan de andere kant van het raam foto's staan te zwaaien en foto's staan te nemen.
Ongelovelijk gave ervaring!

Hierna was het tijd voor het avondeten, en ik had ontzettend zin in een steak!
De steak die ik voorgeschoteld kreeg in de steakhouse die ik gevonden had was magnifiek!
Helaas wederom vrij prijzig, maar dubbel en dwars z'n geld waard!


Dag 5, zaterdag

De laatste dag van mijn vakantie! Neee!

Maar wel volledig volgeplanned.
Allereerst wilde ik de Indoor ski hal op gaan zoeken.
Zo gezegt zo gedaan.
Rond 10 uur in de ochtend was ik de 35graden warme ochtend ontsnapt, en stond ik in warme kleding met skis in mijn hand bij -2 graden in de sneeuw! Fantastisch!
De sneeuw was goed, het was vrij rustig, de baan viel beetje tegen (kort!), maar het idee dat je in zo goed als de warmste plek ter wereld aan het skien bent is super!
Na 2 uur roetsjen was het helaas weer tijd om de koelte te ontsnappen en richting hotel terug te gaan.

Hier zou ik opgepikt worden voor een desert safari.
Na enige vertraging werd ik dan eindelijk opgepikt en ging ik samen met nog 5 anderen de woestijn in om over de zandduinen te racen en te ravotten (helaas mochten we zelf niet rijden).
Na het rijden gingen we naar een kamp waar we eten kregen en waar een buikdanseres haar kunsten vertoonde.
Drie van de mede passagiers waren van Zuid Afrikaanse afkomst en kon ik erg goed mee opschieten, dus gelukkig was m'n avond eten deze keer niet zo alleen als de keer op de boot.

Deze dag was over voordat ik er erg in had en was misschien wel de beste dag die ik gehad had!

Helaas is mijn vakantie nu voorbij, want morgen (zondag) vertrekt mijn vlucht naar huis vroeg in de morgen.
Waarschijnlijk zal ik nog 1 laatste bericht plaatsen na dit bericht, maar dat komt wanneer ik thuis ben!
Tevens zal ik nog veel meer foto's plaatsen als ik thuis ben en dus weer 'onbeperkt' internet tot m'n beschikking heb.

Toch wil ik tot nu toe iedereen bedanken die me berichten gelezen heeft en berichtjes achter gelaten heeft.
Ik vond het ontzettend leuk deze te ontvangen en te lezen!

Groetjes, en wellicht tot morgen!

  • 27 Juni 2010 - 19:22

    Romina:

    goh stefan jouw leven zuigt! :P grapje, hier zit iemand die groen en geel ziet van jaloezie (behalve op die slimme acties van jou haha). Hoop dat je een veilige en comfortabele vlucht hebt en nog iets mee kunt pikken van de wedstrijd tegen Slowakije morgen. Het was heel erg leuk om je avonturen te lezen! Tot weer in Nederland! Binnenkort een concertje boeken? :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Stefan

Actief sinds 29 Maart 2010
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 26544

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2012 - 20 Februari 2013

Stage in Suriname met MNO Vervat

18 Juli 2011 - 01 Augustus 2011

Scandinavia

28 April 2010 - 27 Juni 2010

Down Under

Landen bezocht: