Whitsunday Islands en Magnetic Island - Reisverslag uit Townsville, Australië van Stefan Pol - WaarBenJij.nu Whitsunday Islands en Magnetic Island - Reisverslag uit Townsville, Australië van Stefan Pol - WaarBenJij.nu

Whitsunday Islands en Magnetic Island

Door: Stefan

Blijf op de hoogte en volg Stefan

11 Juni 2010 | Australië, Townsville

Hallo weer allemaal!

Weer een tijdje geleden dat ik wat geschreven heb, maar internet is redelijk schaars hier.

De vorige keer dat ik schreef was ik net in Airlie Beach aangekomen. Hier zijn we een paar dagen verbleven. Het weer was geweldig maar meer dan bij de lagoon hangen was er eigenlijk niet te doen.
In het hostel kwamen we 2 jongens tegen die we in Brisbane hadden ontmoet, dus hebben we daar een beetje mee opgetrokken. Good fun!

Na 2 dagen zouden we aan onze langverwachte Whitsunday sailing trip beginnen.
Op een wederom fantastische dag om een uurtje of 1 moesten we ons melden om te boarden. Als we onze boot konden vinden!!

Na een paar stressvolle minuten bleek dat we aan de verkeerde kant van de haven aan het zoeken waren.

Dan toch eindelijk ons schip gevonden, en na een korte intro van de kapitein en de 2 deckhands vertrokken we.

De 3 dagen op de boot zijn daar echt voorbij gevlogen.
De eerste dag hebben we tegen de avond gesnorkeld op het rif rond een van de eilanden.
Dit was echt geweldig mooi, en we zouden nog meer en mooier voor geschoteld krijgen.
De avond spendeerden we op de boot met een introductie van iedereen van wie die was, wat die deed, en waarom die in Australie was, etc.
Na deze introductie hebben we op het dek gezeten, gedronken en veel gepraat met iedereen.

De tweede dag werden we vroeg en ruw gewekt (de motor van de boot werd rond 6 uur aangezwengeld) zodat we richting open zee gingen om de zonsopkomst te zien.

Ook dit was weer ontzettend mooi, en we troffen het wederom met het geweldige weer dat we voorgeschoteld kregen.
Na de zonsopkomst voeren we rechtstreeks richting wellicht het mooiste strand ter wereld: Whitehaven Beach.
(Zoek maar plaatjes op google, deze zijn echt!)
Na een uurtje of 3 op en rond het strand te hebben gespendeerd was het helaas weer tijd om door te gaan richting de 2de snorkel locatie van de trip.

Onderweg hierheen kwamen er twee eagles boven de boot vliegen welke gevoerd werden met stukjes vlees. Dit zag er erg indrukwekkend uit omdat de vogels echt heel dichtbij kwamen.

Na een paar uur kwamen we dan eindelijk aan bij het eiland waar we voor anker gingen.

In plaats van snorkelen kregen we ook de mogelijkheid om te gaan duiken hier.
Aangezien ik erg graag wilde gaan duiken en het me zo voorgeschoteld werd had ik de extra dollars er graag voor over.
Na een crash-course diving werden we naar de duiklocatie gedirigeerd en kon het beginnen.
De daarop volgende 30 minuten waren echt ongelovelijk.

De vissen die rond ons zwommen en totaal niet bang waren voor ons, het kleurrijke rif, de spanning om zo'n 8 meter onder het oppervlak te zitten maakten het helemaal voor mij.

Na de duik begon het donker te worden en werd het tijd om te eten.
De kok had een voortreffelijke maaltijd klaargemaakt, wellicht de beste maaltijd die ik in een maand gehad had, haha!
Na het eten was het tijd voor wat spelletjes en entertainment, maar niet voor heel lang, want iedereen was kapot van de lange dag in het zonnetje.

De 3de dag werden we wederom rond een uurtje of 6 gewekt, en was het tijd voor de laatste snorkel sessie.
Helaas was het behoorlijk bewolkt en miezerde het zelfs een beetje.
Veel te koud om in het water te springen dachten we allemaal.

Na wat aandringen van de kapiteit toch maar de wetsuit aangetrokken en de snorkelset opgedaan.
Na een paar twijfels toch als eerste het water ingesprongen klaarzittend voor een koud bad, maar dat viel alles mee, aangezien het water best wel warm was! Veel warmer dan op de boot in ieder geval.

Dus na mijn eerste "wauw" reactie volgden vele mijn voorbeeld.

Deze snorkel sessie was wederom fantastisch.
De vissen waren nog talrijker, kleurrijker, groter, en minder bang.
Het is eerst wel even afschrikwekkend om tussen vissen van een halve meter of groter te zwemmen, maar ze deden zich tegoed aan het brood dat ze gevoerd werden, dus bang dat ze onze vingers aten hoefden we niet te zijn.

Na iets meer dan een uur/anderhalf in het water te hebben gelegen was het tijd voor de laatste zeilsessie richting de thuishaven.
Ondertussen was het weer helemaal opgeklaard en zaten we weer helemaal in het zonnetje.
Tijdens de 3 uur durende tocht mocht ik ook nog even het roer overnemen, wat toch wel gaaf was!
Onder het mom van "get involved", wat de kapitein steeds maar bleef roepen.

Aangekomen in de haven was het tijd om weer afscheid te nemen van iedereen, helaas!
De zeiltrip was een van de beste ervaringen in Australia so far!

Gelukkig hadden we dezelfde avond nog een after-party, waar een aantal mensen van de boot aanwezig waren.
De alcohol vloeide rijkelijk, en het was een ontzettend gave avond!

De volgende dag hadden we weer een bustrip voor de boeg, destination Magnetic Island!
Wachtend op de bus kwamen er steeds meer mensen van de zeiltrip, dus dat kon enkel maar een gezellige trip beloven!

Aangekomen in Townsville hebben we besloten met z'n allen in hetzelfde hostel te verblijven en nog een paar dagen samen te blijven daar.

Magnetic Island is een klein eilandje met zo'n 2000 inwoners verdeeld over 3 kleine dorpjes.
Het is dus allemaal erg klein daar, enorm rustig, super mooi weer, etc etc.
De eerste dag daar hebben we een wandeling langs verschillende stranden gedaan.
Hier bleek maar hoe ontzettend mooi dit eiland is.
Het ene moment loop je door een regenwoud, en het andere moment zit je op het strand of snorkel je over het koraal tussen honderden visjes!

Deze dag zijn we geeindigd met een bbq op het strand, welke ontzettend gezellig en lekker was!

Voor de 2de dag en de 2 daarop volgende dagen had ik een duikcursus geregeld.
Behalve het praktische duiken kwam hier ook theorie bij kijken.
Dus, yay, in de boeken in mijn vakantie!
De eerste dag bestond voornamelijk uit theorie en een paar duikoefeningen in het (verschrikkelijk koude) zwembad.
De tweede dag begonnen we met twee duiken in de oceaan, en daarop volgend de laatste theorielessen.
De derde dag begonnen we wederom met twee duiken in de oceaan en daarna de final exam.
De duiken in de oceaan waren echt super mooi, en aangezien we niet dieper dan een meter of 9 zouden gaan kon ik mijn camera meenemen en wat plaatjes schieten!
Deze zijn best wel heel goed gelukt!

De final exam bleek belachelijk makkelijk te zijn.
50 vragen, met 100% goed afgerond, dus dat viel me behoorlijk mee, haha!

De dag erop, de laatste dag Magnetic Island nog besloten om een laatste wandeling te gaan doen in de ochtend, en dan de middagferry terug naar Townsville te pakken.

Ook deze wandeling was weer fantastisch.
Een hoop klimmen en klauteren naar een meter of 200 hoog, geweldige uitzichten, rainforest, rotsen, etc.
Helaas is tijd nu een klein beetje limited geworden en moeten we doorgaan om nog meer van Australie te zien, anders waren we hier zeker nog een paar dagen gebleven!

Gisteren aangekomen in Townsville, een goed(koop) hostel opgezocht en onze spullen gedumpt.
Lopend door de stand viel het ons best wel tegen.
Weinig mensen op de straat, veel bouwplaatsen op de wegen en aan de gebouwen. Al met al ziet het er een beetje dood-achtig uit.

Dan maar rondkijken of we een interessante pub of iets dergelijks konden vinden.
Nee helaas, alles was leeg/dood/niets aan/etc.
Uiteindelijk vroeg naar bed gegaan, boekje lezen.

Vandaag een wandeling gedaan op een of andere berg midden in de stad.
De hitte maakte de wandeling vrij zwaar, maar het uitzicht over de stad (en Magnetic Island) was het echt wel heel erg waard!

Volgende stop is Mission Beach waar we denk ik niet zo heel veel tijd zullen besteden.
Daarna gaan we door naar Cairns.
Hopelijk komen we daar de 14de voor de avond aan, want dan kan ik hier de voetbal wedstrijd Nederland - Denemarken kijken, welke in Australische prime-time valt!

Groeten aan iedereen vanuit het ultra-zonnige Australie!

• 11 Juni 2010 - 17:23

Larissa:

Hey Dude!!
    How 're you going? Al bijna een real Aussie? Had je verhalen al tijdje niet gevolgd, maar echt super leuk om te lezen. En ik ben stinkend jaloers!! Zat ik daar nog maar. Veel verhalen komen me bekend voor. Die berg in townsville heeft ons autootje ook beklommen, toen raakte de motor bijna oververhit. Heb respect dat jij t lopend heb gered in die hitte. Uitzicht was het zeker waard!!!
    Ga je nog skydiven bij Mission Beach? Daar kun je landen op het strand, zeker een aanrader!!! Veel plezier in Cairns, is ook erg leuk!
    In NL verder niet zo boeiend, is hier rotweer en verkiezingen net geweest, VVD en PVV gewonnen. Maar hopelijk maak jij je daar nu niet druk om. Geniet nog lekker!
    Groeten Larissa

• 13 Juni 2010 - 18:41

Bettina:

Hey Steef,

WOW wat heb jij het naar je zin daar Down Under!!!!!
    Ben best wel een beetje jaloers hoor, maar vind het leuk dat jij het zo naar je zin heb...

Helaas (voor jou dan) begin je nu daadwerkelijk met aftellen om terug te keren naar het koude Kikkerlandje, maar je gaat eerst nog ff lekker chillen in Dubai, dat is ook zooooo gaaf (souveniertje??wnt ik ben toch lief, hihihi)

geniet nog deze laatste dagen van alles wat je tegenkomt/mee maakt en we zien je vanzelf wel weer in de E-lounge!!!

dikke knuffel Bettina

p.s. van Kachiri krijg je een schopje tegen je stoel hahaha

• 14 Juni 2010 - 06:24

Marjo:

Hoi

Oh wat heerlijk allemaal he ....ik ben afgelopen donderdag weer geland op schiphol maar zou zo wel weer terug willen.
    Dus geniet nog maar even het gaat zo snel maar zo te lezen bevalt het je prima daar hahahah.

Veel plezier nog daar....

Groetjes Marjo

• 21 Juni 2010 - 09:55

Yvonne:

He Steef!:)

Ik ben nog steeds echt strontjaloers! het klinkt echt geweldig allemaal! Moet zeggen dat ik wel héél erg vaak het woord barbecue lees, haha!
    Geniet er nog van!!:)

xx

• 21 Juni 2010 - 10:12

Oeleboele:

Wanneer kom je nou eens terug ?