Narvik! - Reisverslag uit Narvik, Noorwegen van Stefan Pol - WaarBenJij.nu Narvik! - Reisverslag uit Narvik, Noorwegen van Stefan Pol - WaarBenJij.nu

Narvik!

Door: Stefan

Blijf op de hoogte en volg Stefan

27 Juli 2011 | Noorwegen, Narvik

Na Stockholm zijn we met de auto naar Sundsvall gegaan. Dit zou als uitvalsbasis dienen waar we de auto zouden stallen tijdens onze reis naar het hoge noorden.

We zijn vanuit Sundsvall in Zweden naar Narvik in Noorwegen gegaan. Dit bestond uit een 2 uur durende busrit gevolgd door een 14 uur durende treinreis.

Narvik is erg noordelijk in Noorwegen. We waren dan ook in 1 klap in de poolcirkel en daarmee in het land van de middernacht zon.

We zouden hier twee nachten gaan overnachten.
De eerste dag, nadat we rond 14.00 uur ingecheckt waren, zijn we naar een lookout over de stad gegaan. Vanaf daar ging er een wandelpad de berg op.
We gingen een stukje proberen, kijken hoe ver we kwamen.
Na 3 kwartier heel hard zweten, zware benen en 650 meter hoger kwamen we bij een gondelstation (wintersport gebied) waar we konden uitpuffen.
Het klimmen was erg pittig, maar het uitzicht dat we voorgeschoteld kregen was fantastisch!
Al gauw viel ons oog op een paar platen sneeuw waar we natuurlijk ook even moesten kijken.
Terug naar beneden hebben we de gondel gepakt, want terug lopen zou killing geweest zijn.

Het was ondertussen ook alweer etenstijd geworden, dus we gingen in de stad rondkijken voor wat lekkers.
We wisten dat Noorwegen duur zou zijn, maar dat je een hamburgermenu voor zo'n €20 zou krijgen slaat alles! Gelukkig smaakte het heel prima!

's Avonds hebben we nog een wandeling langs de kust gedaan en hier viel pas echt op dat de zon niet onder zou gaan de komende nacht.
Heel aparte ervaring om middernacht nog zoveel licht te hebben als om 19.00 uur in Nederland. Het voelde eigenlijk ook helemaal niet als bedtijd, maar na de zware dag toch maar gaan slapen.

De tweede dag wilden we een auto huren om wat meer van de Noorse fjorden te zien te krijgen.
We hebben alle verhuurbedrijven gebeld, maar geen van allen had een auto beschikbaar, dus toen hebben we fietsen gehuurd.
Hiermee zijn we ruim 20 kilometer de stad ontvlucht.
De fietstocht was ontzettend mooi, de omgeving van de Noorse kust is gewoon fantastisch!
Terug in Narvik waren we kapot. De heuvels hadden hun tol aardig geëist, maar wederom was het het dubbel en dwars waard!

Dag 3 bestond vooral uit tijd doden tot de treinreis naar huis om 15.00 uur.
In deze tijd zijn we naar het oorlogsmuseum geweest waarin we een hoop geleerd hebben over de slagen om en bij Narvik tussen 40-45. De tentoonstelling was uitgebreid en erg interessant, dus time well spend.
Hierna zijn we nog naar de supermarkt geweest voor ons eten en drinken in de trein en toen maar gaan wachten op het station voor wederom een 16 urige reis terug naar Sundsvall.

Vanuit Sundsvall zullen we per auto doorrijden naar Trondheim.
Na Trondheim gaan we weer naar het zuiden en nadert het einde van de reis met enkel nog Bergen, Oslo en Göteborg op het schema.

• 28 Juli 2011 - 17:42

Lucas:

Nou echt Stefan, en ik dacht van mezelf dat ik actief was! jij zit geen moment stil als ik dit zo lees! Begin bijna medelijden te krijgen met Justin! ;p Erg gaaf (as usual) als ik dit zo allemaal lees! ben heel benieuwd naar de foto's en verdere verslagen! Thumbs up! ^^

• 20 Augustus 2012 - 19:14

Petra: