Suriname! - Reisverslag uit Suhoza, Suriname van Stefan Pol - WaarBenJij.nu Suriname! - Reisverslag uit Suhoza, Suriname van Stefan Pol - WaarBenJij.nu

Suriname!

Blijf op de hoogte en volg Stefan

03 September 2012 | Suriname, Suhoza

Nou, de eerste twee weken zitten er op ondertussen. Het is allemaal eventjes wennen, maar het bevalt tot nu toe erg goed.

De reis begon in ieder geval erg goed. Bij het boarden bleken we te zijn omgeboekt, in plaats van helemaal achterin het vliegtuig werden we verplaatst naar businessclass, met alle luxe die daarbij hoort! Oftewel, ruimte voor de benen en lekker eten en drinken! Zo zijn 9 uur in een vliegtuig wel uit te houden. Bij aankomst werden we met een taxi naar de stad gebracht, waar Arno, onze begeleider van MNO, ons stond op te wachten om de sleutels van onze kamers te overhandigen.
We verblijven hier in een stagiair huis, het is allemaal erg ruim met een grote kamer een overdekt terras en een pool. Lekker luxe allemaal dus!

De tweede dag werden we vroeg opgepikt door een taxi om naar het hoofdkantoor van MNO Suriname te gaan. Hier werd een en ander geregeld voor onze verblijfsvergunning. Toen dit allemaal geregeld was zijn we op doortocht gegaan naar onze werkplek, de steengroeve. Na een ritje van ruim 1.5 uur met de taxi werden we afgezet bij de veerpont. Hier zouden we opgehaald worden met een speedboot om op de uiteindelijke bestemming te komen. We hebben uiteindelijk ruim twee uur gewacht op de boot, want we konden Arno niet bereiken, en we hadden verder geen nummers om te bellen.

Na een boottochtje van zo’n 20-25 minuten kwamen we aan op de stockpile van de groeve. Dit is het terrein waar de stenen uit de groeve vandaan gebracht worden voordat ze verscheept worden en hier zijn ook de slaapplaatsen en het kantoor.
Na een korte introductie bij de werknemers op kantoor zijn we in de auto gestapt en naar de groeve zelf gereden wat nog 26km over een zandweg rijden is.
Op de groeve kregen we een rondleiding en kregen we een beetje een indruk van hoe het daar werkte. Daarna werden we geintroduceert aan onze stagebegeleider Rien van Utrecht waar tevens onze opdrachten werden verteld.
Het gaat onze taak zijn om de ringsloot die nu om het stockpile terrein ligt te verbeteren. Het afval/regenwater kan het terrein niet goed verlaten wat veel stank en beestjes naar zich toetrekt. (er leven 2 kaaimannen op 15 meter van onze slaapplek, haha!) Deze nieuwe oplossing mogen wij ontwerpen, calculeren, uitvoeren en nacalculeren, zodat we het hele proces meekrijgen, dus dat is super leuk!
Het tweede project is wat minder in onze studierichting, maar wel heel belangrijk. Momenteel wordt er dus weinig tot niets met het afval gedaan. Wij gaan een afvalverwerkingsplan opstellen zodat het niet in de jungle in een put gedumpt hoeft te worden.

Daarnaast gaan we nog meedraaien met de afdelingen Inkoop en Technische Dienst. Vooral het laatste lijkt me enorm interessant om te leren hoe de machines werken en als ze kapot zijn, hoe ze gerepareerd kunnen worden!

Na dit verhaal zijn we weer teruggereden. Halverwege de rit bleek er een plaatselijk stormpje overgetrokken te zijn welke een stuk of 6 of 8 bomen over de weg heeft doen vallen. Na een tijd lang kloten met shovels was de weg weer enigszins begaanbaar en konden we onze weg vervolgen. Tevens was het ook nog eens etenstijd, dus we konden ons bordje met eten ophalen.
Dit is ook heel goed geregeld hier. ‘s Ochtends om kwart over 6 ontbijt. Rond half 1 warme lunch, en tegen half 7 warm avondeten! Mij hoor je niet klagen! =)

De tweede dag op de groeve was aan onszelf, met de boodschap, laat je gezicht zien en ga mensen leren kennen. Dus zo gezegt zo gedaan zijn we de hele dag buiten rond wezen lopen, onszelf introduceren en vragen wie de mensen waren en wat hun taken waren. De dag was zo ook weer om!
De derde dag op de groeve zijn we rustig aan begonnen met onze opdrachten interpreteren en ons een plekje in het kantoortje toe te eigenen (welgeteld 1 bureau voor ons 2en, lekker knus).
Nog voor de middag zijn we weer meegereden naar boven (de groeve) omdat er een blast ging plaatsvinden. We werden samen met de militairen die daarbij aanwezig moeten zijn in een stalen huisje gezet zodat we het konden zien. Dit was echt heel gaaf en super indrukwekkend! (Filmpje ervan staat op facebook!)
Dit was dus onze introductie met springstoffen!
De afspraak is ook gemaakt om als het uitkomt met onze opdrachten tijd vrij te maken om meer te leren over explosieven en het springen. Dus we hebben nu extra motivatie om onze opdrachten vlot en goed uit te gaan voeren!

De hierop volgende dagen waren niet zo heel spannend om volledig uit te typen, want we zijn gewoon op kantoor bezig gegaan met onze opdrachten.
Voor de ringsloot zijn we nog wel buiten geweest. We zijn bezig geweest de ringsloot in te meten. Hiervoor hadden we een waterpass apparaat en een baak tot onze beschikking. We hadden alleen al heel snel door dat we die sloot niet inging, ook niet met laarzen! We hebben dus heel professioneel een opzetstuk gemaakt welke we in de sloot kunnen plaatsen en vanaf de zijkant rechtop kunnen houden. Hier was de baak op vastgetaped. Het werkte nog ook, haha!
Ook zijn we op de rivier wezen waterskieen. Iemand had waterskies aangeschaft en op zondagmiddag was de boot niet meer nodig, dus om een uurtje of 5 met 90 pk over de rivier heen scheuren. Het waterskieen zelf viel nog stevig tegen, maar we gaan het vast leren in de komende 6 maanden!

Vandaag is de laatste dag van het weekend, dus de eerste twee weken zitten er officieel op. Zaterdag hadden we een mooi verjaardagsfeestje van een collega. Hij had een kroeg afgehuurd en er was een karaokeset aanwezig. Was erg gaaf! Daarna waren we doorgegaan naar Torrarica, een luxe hotel hier in Paramaribo waar een groot feest gegeven werd. Was een mooi avondje!
Vandaag hebben we het rustig aan gedaan. Lekker uitgeslapen en naar de Choi’s geweest (een supermarkt die qua indeling op de Nederlandse supermarkten lijkt en waar ook veel Nederlandse waren te halen zijn. Welliswaar tegen torenhoge prijzen, maar het is toch prettig om eens ‘normaal’ te eten. Hierna werden we gebeld door Arno of we zijn auto op wilden halen bij de garage en deze morgen mee wilde nemen naar de groeve. Daar zeggen we geen nee tegen natuurlijk, want een Isuzu D Max rijden is niet alledaags (alhoewel, hier wel een beetje...).

Mijn volgende verhalen zullen waarschijnlijk niet zo uitgebreid zijn, want de meest spannende dingen zijn al verteld en het werk-leven gaat nu beginnen.

Foto’s ga ik bijhouden op facebook. Voor degenen die geen facebook hebben kun je de foto’s vinden op door op onderstaande link te klikken.

Groetjes aan iedereen in Nederland!

Ps. In de weekenden zit ik in Paramaribo, maar de andere 10 dagen zit ik dus op de groeve. Als je nou benieuwd bent naar waar dit dan is, zoek op http://maps.google.com naar "suhoza, Suriname".

• 03 September 2012 - 23:28

Ronika:

Hey!
    Kaimannen en waterskiën haha.het klinkt alsof je het wel gaat overleven.
    Maar karaoke dis nieuw, mag je thuis nog eens laten zien hoe dat moet Whahaha.

We missen je wel hoor!
    Groetjes van iedereen hier en veel plezier :)
    Xx

• 04 September 2012 - 12:14

Roy:

Hee Steef, long time no see and hear
    Have fun aldaar, komt vast wel goed

C ya

• 02 November 2012 - 17:10

Oma En Opa Vdzw.:

Hallo Stefan. Wat leuk om je belevenissen te lezen. Zo blijven we een beetje op de hoogte en dat
    vinden we fijn. Volgens je verslag heb je het wel naar je zin. Het klinkt allemaal erg interessant.
    Je doet veel nieuwe dingen op. Blijf schrijven hoor, leuk voor later. Veel succes en aardigheid
    in de komende tijd. Groeten van oma en opa vdzw.